Senaste inläggen
!982 tågluffade jag och min son i Danmark och Norge, här är de tågbilder jag fotograferade under resan. Text under bilderna.
Bilderna är klickbara för större format.
Färjeläget i Korsör
Vejle
Vejle
Vejle
Museilok i Vejle
Museilok i Vejle
Vejle
Vejle
Vejle
Vejle
Vejle
Vejle
Vejle
En tur till Legoland blev det innan vi fortsatte resan till Norge
Vi tog färjan från Frederikshavn till Larvik i Norge
På väg mot Myrdal på Bergensbanen
Flåm
Myrdal
På Flåmsbanen
Flåm
Flåm, Observera den motoriserade dressinen, behövs nog i 50 promillesstigningen upp till Myrdal.
Växellok i Flåm
Flåmsbanen, Berekvam station.
Bergensbanen
Då är vi nere i Jugoslavien, närmare bestämt i Ljubljana i nuvarande Slovenien.
Bilderna är klickbara för större format.
Fortsätter resan söderut, nu är vi i Bischofshofen, utom de de tre sista, se text under dessa.
Bilderna är klickbara för större format.
Brennerpasset.
Vet bara att detta är i Österrike.
Vet bara att detta är i närheten av där Italien, Österrike och Jugoslavien möts.
Här är några bilder jag fotograferade under en semesterresa till forna Jugoslavien 1966. Bilderna är tagna strax norr om Süderelbbrücke, som är belägen söder om Hamburg, förutom godståget som passerar en station belägen strax söder om bron och V200 som står i Puttgarden.
Bilderna är klickbara för större storlek.
Jag och min fru gjorde en tågresa från Chiang Mai till Khun Tan i februari 2011, Khun Tan ligger ca:6 mil söder om Chiang Mai. Det finns en nationalpark där med ingång från stationen. Jag var fascinerad över alla signaler och växlar som manövrerades med vev och linor. Text under bilderna, klicka på bilden blir den större.
Stationen i Chiang Mai på gatusidan.
Tåg mot Bangkok står inne på stationen, men vi ska åka med en motorvagn, bild längre ner.
Vårt tåg.
Tågmöte. Man kunde stå vid en dörr mitt på motorvagnsgaveln och titta, motorvagnsföraren satt till höger och biträdet satt till vänster.
Trevlig förare.
Vi passerar en bro, det är nyligen bytt till betongslipers, dock ej vid rälsskarvarna. Har åkt samma sträcka senare då var det betongslipers även vid skarvarna och svetsat.
Vårt tåg framme i Khun Tan, OBS. dörren mitt på fronten.
Trevlig liten station ute på landet.
Vid stationens södra ände börjar en 1.352 m lång tunnel som går igenom en mindre berskedja.
Ingången till nationalparken t.v om röd flagga. Observera linorna och linsträckarna.
Ett arbetslag inväntar ett tåg.
Ställverket
Väntsalen
Ett arbetståg inkommer söderifrån. Tåget blockerar linjen genom att ha en ring ombord. Ringen byts vid varje staton, se bild. Vid den rödvita stolpen t.h om loket kan en ring hängas upp och tas i farten av tåg som ej ska stanna, den ring de hade för föregående sträcka kastas ut. Ringarna förvaras på stationen i nån apparat som går att låsa. Se nästa bild.
Förvaring av ringar på stationen.
Bild på upphängning av ring som ska tas i farten.
Vi närmar oss, ringen för föregående sträcka slängs ut.
Närbild på linsträckare.
Returresan till Chiang Mai.
Det är kraftig stigning från Chiang Mai till tunneln i Khun Tan, på returesan till Chiang Mai kunde denna skylt ses.
Några lutningsvisare kunde jag inte se.
Interiör.
Här kommer 6 bilder tagna från gångbron vid Årstabrons södra landfäste vid ett tillfälle. Jag har slarvat med anteckningarna och vet inte vilket år de är tagna. Om du har någon ledtråd skriv gärna en kommentar. Bilderna är klickbara för större storlek.
Var vid Snyten strax före jul och fotade några omledda tåg, det var då som det var avstängt norr om Frövi efter en urspårning.
Bilderna är klickbara för större storlek.
Graf för aktuell tid.
Tåg från Ängelsberg på Ängelsberg-Snytenspåret kommer fram mot Snyten.
Samma tåg som ovan på väg in mot Snyten.
Tåg från Gävle mot Örebro, tror de vände i Skinnskatteberg, buss till Frövi. Bilden tagen mot Avestahållet.
På väg mot Ängelsberg, linjen till vänster går mot Fagersta.
På väg mot Ängelsberg, sjön Snyten i bakgrunden.
På väg mot Ängelsberg, spåret till höger går mot Fagersta.
Här kommer bilder från 1967. Text under bilderna. Klicka på bilden så blir den större.
Gimo 1967. Foto Ulf Elthammar.
Gimo 21/5 2015 med ett av de sista malmtågen. Foto Björn Elthammar
Gimo 1967
Hargshamn 1967
Hargshamn 2015
Hargshamn 1967
Hallstavik 1967
Hallstavik 1967
Hallstavik 2015
Häverödal 1967
Skebobruk station 1964
Norra utfarten Skebobruk 1964
Öster om Uppsala 1969
Öster om Uppsala 1969
Faringe 1967
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|