Direktlänk till inlägg 16 maj 2016

Tågresa i Thailand 2011

Av Ulf - 16 maj 2016 13:14

Jag och min fru gjorde en tågresa från Chiang Mai till Khun Tan i februari 2011, Khun Tan ligger ca:6 mil söder om Chiang Mai. Det finns en nationalpark där med ingång från stationen. Jag var fascinerad över alla signaler och växlar som manövrerades med vev och linor. Text under bilderna, klicka på bilden blir den större.

Stationen i Chiang Mai på gatusidan.


 

Tåg mot Bangkok står inne på stationen, men vi ska åka med en motorvagn, bild längre ner.


 

Vårt tåg.


 

Tågmöte.  Man kunde stå vid en dörr mitt på motorvagnsgaveln och titta, motorvagnsföraren satt till höger och biträdet satt till vänster. 


 

Trevlig förare.


 

Vi passerar en bro, det är nyligen bytt till betongslipers, dock ej vid rälsskarvarna. Har åkt samma sträcka senare då var det betongslipers även vid skarvarna och svetsat.


Vårt tåg framme i Khun Tan, OBS. dörren mitt på fronten.


 

Trevlig liten station ute på landet.


 

Vid stationens södra ände börjar en 1.352 m lång tunnel som går igenom en mindre berskedja.


Ingången till nationalparken t.v om röd flagga. Observera linorna och linsträckarna.



 

Ett arbetslag inväntar ett tåg.


Ställverket



 

Väntsalen


 

Ett arbetståg inkommer söderifrån. Tåget blockerar linjen genom att ha en ring ombord. Ringen byts vid varje staton, se bild. Vid den rödvita stolpen t.h om loket kan en ring hängas upp och tas i farten av tåg som ej ska stanna, den ring de hade för föregående sträcka kastas ut. Ringarna förvaras på stationen i  nån apparat som går att låsa. Se nästa bild.


 

Förvaring av ringar på stationen.



Bild på upphängning av ring som ska tas i farten.



 

Vi närmar oss, ringen för föregående sträcka slängs ut.  


 

Närbild på linsträckare.



Returresan till Chiang Mai.


 

Det är kraftig stigning från Chiang Mai till tunneln i Khun Tan, på returesan till Chiang Mai kunde denna skylt ses.

Några lutningsvisare kunde jag inte se. 

   

Interiör.




   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 20 januari 2022 09:37

En tredagars resa som Yngve gjorde 11/8-13/8 1965. Här är alla bilder från resan visade i den ordning de är tagna. Text under bilderna som är klickbara för större format.   Oslo Ö. 11/8 1965     Oslo Ö. bangården den 11/8 1965.   ...

Av Ulf - 8 december 2021 08:00

Utflykten gjordes med A11 288, leverad 1921 och B11 521 levererad 1936. Färdväg. Söderhallen - Slussen - Högalid - Slussen - Stureplan - Ropsten - ( Talludden - Rastaspåret - Talludden) - Gåshaga - Ropsten - Stureplan - Djurgården - Stureplan - Ode...

Av Ulf - 7 december 2021 09:43

På annandag pingst den 30/5 1966 åkte Min bror och Yngve tillbaka till Stockholm. Det blev inte så många bilder tagna på resan. Tåget från Skebobruk ankom till Rimbo 15.02.  I Rimbo tog de en promenad och fotograferade en avställd Rydbergare. Tåg...

Av Ulf - 28 november 2021 08:40

Pingstdagen den 29/5 1966 ägnades åt en promenad mellan Skebobruk och Hallstavik. De startade promenaden kl.9 och var framme i Hallstavik strax efter 12. De tog tåg 743 tillbaka till Skebobruk som avgick 14.10 från Hallstavik. Skebobruk mot norr...

Av Ulf - 18 november 2021 13:15

På pingstafton år 1966 reste min bror Björn och hans kompis Yngve från Stockholm Östra till Hallstavik där de blev hämtade med bil för övernattning i Skebobruk. Pingstafton var en stor resdag, många skulle till släkt och vänner i Roslagen över lång...

Presentation


Hej!
Jag har startat denna blogg för att visa mina, min bror Björns och Yngve Vikströms järnvägsbilder från 60-talet och framåt.

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards