Direktlänk till inlägg 30 november 2020
Här är några bilder på valvbron över spåren vid Fagersta C, bron finns vid bangårdens östra ände. Byggår okänt, men byggdes troligtvis i samband med järnvägens anläggande i slutet av 1800-talet, järnvägen invigdes år 1900.
Den här typen av broar försvinner när de faller för åldersstrecket och ersätts av nya betong eller stålbroar.
Bron änvändes tidigare för all trafik, men är nu tillåten endast för gång och cykeltrafik.
Det vore fint om några kunde renoveras och få vara kvar.
Text under bilderna som är klickbara för större format.
Bron cirka 1931, bilden tagen mot väster inför elektifieringen av järnvägen. Fotograf okänd.
Bilden tagen mot väster i november 2020.
Bilden tagen mot öster 2015
Bilden tagen mot öster 2015. Trångt för kontaktledningen, bärlinan är isolerad vid passagen under bron..
Bro väster om Fagersta C på linjen mot Frövi, kallad Kyrkbron. Den revs på 1990-talet och ersattes av en modern betongbro.
Bilden tagen mot nordost, cirka 1931 inför elektrifieringen av järnvägen, fotograf okänd.
Härunder är en valvbro i Skinnskatteberg som ska ersättas enligt ett dokument från Trafikverket om utökad lastsprofil.
Bilden tagen cirka 1931 inför elektrifieringen, fotograf okänd.
Utdrag från Trafikverkets dokument om utökad lastprofil, 2017-12-20
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
|||
16 | 17 |
18 | 19 |
20 | 21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|