Senaste inläggen
Den nya mötesstationen började byggas våren 2020 med stora omdaningar av naturen som följd. Här följer bilder från 2015 och framåt.
Text under bilderna som är klickbara för större format.
23/9 2015, bilden tagen mot mot Snytenhållet.
Tåg 71 den 8/4 2019, bilden tagen mot Snytenhållet.
Så här ser det ut den 30/10 2020 mot Snytenhållet. Halva bondfångaren och km-skylt 189 är nedtagna.
Se bild ovan,
Museitransport den 30/11 2017. Bilden tagen mot Snytenhållet. Kommunikationsmast är riven och en ny är uppsatt längre mot Snyten på andra sidan spåret, se nästa bild.
Så här ser det ut den 30/10 2020 mot Snytenhållet. Nya kontaktledningsstolpar är uppsatta på höger sida.
Det nya normalhuvudspåret ska gå till vänster om befintligt spår som blir avvikande huvudspår när allt är klart.
Tåg 71 den 8/4 2019, bilden tagen mot Fagerstahållet.
Så här ser det ut den 30/10 2020 mot Fagerstahållet.
Här kommer de nya spåren att gå längs den befintliga Ängelsbergsvägen. Ny väg håller på att byggas högre upp i slänten. Spåret på bilden blir serviceväg för mötesstationen.
Här stod den gamla banvakstugan nr.249, mastfundamentet är byggt på den gamla grunden.
En nylevererad motorvagn, ER 1, var ute på en testtur och var i Fagersta vid 12-tiden, testpersonalen tror jag var från Stadler Schweiz som har tillverkat vagnarna. Jag blev inbjuden att gå in och fota i vagnen.
Förekommande text under bilder som är klickbara för större format.
Interiör undervåning.
Förarhytt.
Interiör övervåning.
Ett godståg på väg mot Frövihållet passerar.
Som ovan.
Tåget passerar Skeppmora på väg mot Ängelsberg, åt vänster i bild. Skeppmora är beläget strax öster om Fagersta.
Här är en en sammanställning av bilder från 60-talet där Norrströmsbron är med, det är ju historia nu när brobanan är ersatt med en ny.
När den proviska bron över spårområdet är riven kommer spårområdet under bron och även plattformsändarna att höjas, vilket pågår på bilderna härunder.
Bild tagen från Riddarholmen.
Nya brobanan på plats.
Delförstoring av en skärmdump den 24/7 2020.
Här följer några bilder från resan. Text under bilderna som är klickbara för större format.
Sjövik.
Brobacka.
Okänt var.
Vara.
Bron över Lidan i Tråvad.
VGJ 24 / SJ B2p 3105 i Sjövik, idag på AGJ
Som ovan.
VGJ 29/SJ Gp 3119 i Skara, idag på SkLJ
Här är några bilder från resan, text under bilderna som är klickbara för större format.
Sjövik.
Okänt var. Foto Björn Elthammar
Sollebrunn.
Nossebro.
Vara.
Skara.
Här är de sista bilderna från bygget av en planskild korsning för Nynäsbanan och Älvsjömässan.
Bilden tagen norrut från Älvsjömässan.
Bilden tagen norrut från Älvsjömässan.
Bilden tagen söderut från Nynäsbanans tunnel under Södra stambanan. Byggnaden är Älvsjömässan.
Ett par bilder till från bygget av planskild korsning för Nynäsbanan strax norr om Älvsjö och två bilder tagna från byggplatsen för Älvsjömässan.
Bilden tagen norrut, bron för Götalandsvägen börjar se klar ut.
Som ovan.
Bilden tagen västerut från byggplatsen för Älvjömässan.
Som ovan.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|