Alla inlägg den 29 december 2016

Av Ulf - 29 december 2016 06:00

Brobytet gjordes 2005 och bangården byggdes om 2006.

Text under bilderna som är klickbara för större format. Foto Ulf E.

Förberedelser för brobyte av bron över ån från sjön Snyten, tyvärr var jag inte där när den gamla bron lyftes bort, minns inte hur den såg ut. Bilden tagen mot Ängelsberg, spåret mot Snyten går åt vänster bakom kranbilarna.


 

Jag var åter på platsen nån dag senare, då var den gamla bron bortlyft och bortfraktad.


 

Här ligger prefabricerade brofundament som ska lyftas på plats med kranen.


 

Den undre delen av de gamla brofundamenten ligger kvar och ska återanvändas till den nya bron som är i 2 delar, en för varje spår. Man har borrat ner stålrör och fyllt med betong för att förstärka grundläggningen.


 

Ängelsberg i bakgrunden, t.h syns Villan Ulvaklev.


 

Här är de nya fundamenten och bron på plats. Jag missade tyvärr även lyftet av de nya fundamenten och brodelarna.


   

Arbetståg vid Ängelsbergs station.


 

Spåren är åter lagda på plats. Spåret t.v går mot Snyten och spåret t.h mot Fagersta.


Har hittat en äldre bild på bron, tagen från ungefär samma ställe som bilden ovan.  


 

Nya bron från sidan, injektering pågår. Betong sprutas in mellan fundamentskarvarna.


 

Bild på nya bron, tagen från Framnäs där järnvägen från Kärrgruvan slutade fram till 1875 då järnvägen från Tillberga  kom till Ängelsberg. Järnvägen från Kärrgruvan lades då om så att den anslöt till Ängelsbergs station.


Här följer bilder från ombyggnaden av Ängelsbergs bangård, med bl.a nytt spår för ENJ, ny övergång till färjan som går till Oljeön. Spåret närmast stationsbyggnaden åtgärdades inte.


         

ENJ-s nya spår till lokstallet.


 

Här är en bild tagen i närheten av Ombenning som visar vändning av arbetsfordon på linjen.


Presentation


Hej!
Jag har startat denna blogg för att visa mina, min bror Björns och Yngve Vikströms järnvägsbilder från 60-talet och framåt.

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards